Skip to main content

Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som vi får av våra resenärer. Hittar du inte svaret på din fråga?

Klicka här för att kontakta oss!

Varför Mont Ski

Med Mont Ski får du en helhetsupplevelse för din skidresa där allt ingår i ett paketpris.

Vad innebär det att vara huvudbokare på sin resa?

Huvudbokaren är den person i bokningen som får mejl med buss/flygbiljetter och väsentlig information. Det är endast denne som kan utföra ändringar och eventuell avbeställning av resan. Huvudbokaren behöver inte vara en resenär utan kan vara en målsman, men om du är huvudbokare och under 18 år krävs ett målsmansintyg direkt efter utförd bokning.

Det går bra att kostnadsfritt byta huvudbokare efter utförd bokning, där den nuvarande huvudbokaren samt den blivande huvudbokaren bekräftar ändringen via sin respektive mejladress till info@montski.se.

Vad är det för skillnad på de olika skidpaketen?

Ekonomi är ett baspaket med en typ av skida och pjäxa och det erbjuds inte olika modeller eller märken.

Nybörjare, medel och avancerade skidor finns i olika modeller och märken så du kan välja vad som passar just dig. Nybörjare är mer mjuka och lätta att åka på medan medel är lite hårdare och det finns större utbud om man exempelvis vill ha twintip, all mountain eller olika modeller inom slalom. Avancerad är hårdare och erbjuder ett ännu större och lyxigare utbud av märken i nämnda kategorier ovan.

Vad ingår?

  • Boende lägenhetshotell
  • Buss tur och retur
  • Bagage
  • Liftkort 6 dagar
  • Guider tillgängliga 24/7
  • Välkomstfest (18+)
  • Ombokningsskydd
  • Semestergaranti

Skidhyra, halvpension, och matpaket finns som tillval. Det ingår ej slutstädning, lakan och handdukar.

Hur går betalningen till?

Första betalningen avser anmälningsavgiften (2500 SEK) den ska vara oss tillhanda senast fem dagar efter utförd bokning. Anmälningsavgiften är en del av den totala kostnaden.

Andra betalningen är det resterande beloppet och ska vara oss tillhanda senast 60 dagar innan avresa. Efter utförd bokning går det att betala under “Min bokning”. Betalning sker med Swish eller kort.

Hur betalas boendets deposition?

  • Boendet reserverar beloppet på kontot, vilket innebär att pengarna inte kommer att dras utan enbart ligga som “reserverat belopp”. Detta är inte att förväxla med en debitering.
  • Pengarna reserveras av banken för att säkerställa att det finns tillräckligt med pengar på kontot för att fullfölja betalning om en sådan skulle behöva göras. Kontot depositionen reserveras på får således inte en insättning efteråt, utan reservationen på beloppet släpps enbart.

Avbokning?

Vid avbokning tidigare än 60 dagar innan avresa sker återbetalning av inbetalt belopp med avdrag för anmälningsavgiften.

  • Sker avbeställning 60-15 dagar före avresan skall resenären erlägga 50% av resans pris
  • Sker avbeställningen 14-0 dagar före avresan skall resenären betala hela resans pris.

Vid avbeställning för resenär som valt tillvalet avbeställningsskydd gäller även återbetalning av inbetalt belopp med avdrag för anmälningsavgiften samt den eventuella kostnadsökning som sker i inkvarteringen inom 60 dagar från avresa mot giltigt läkarintyg. Vid avbokning skall huvudbokare meddela detta via mejl till info@montski.se.

Kan man lägga till resenärer i efterhand?

Ja, det går bra om det finns platser kvar på den aktuella resan. För att lägga till en resenär skall huvudbokaren mejla info@montski.se.

Jag är under 18 år, kan jag resa med Mont Ski ändå?

Ja, det kan du göra, åldersgränsen är 16 år för att kunna resa med oss men är du under 18 år vill vi att du tillsammans med målsman fyller i ett U18-Intyg och skickar in det till oss. Lättast är att scanna in intyget och sedan mejla det till oss på info@montski.se. Läs mer och ladda ner Under 18 intyget HÄR.

Jag äger egen skidutrustning, kan jag ta med den?

Ja, det kan du göra genom att lägga till skidtransport som tillval i din bokning. I skidtransport ingår både skidfodral och pjäxbag.
Vid flygresa kan man välja att lägga till specialbagage mot en kostnad. Läs mer om detta under rubriken “Om jag vill flyga istället för att åka buss, går det?”

Jag vill hyra skidutrustning, hur gör jag det?

Vid bokning fyller du i om du vill hyra hela eller delar av utrustningen. Vid ankomst får du sedan en QR-kod som visas upp i butiken, och hämtar då ut din skidhyra. Skidhyran kan hämtas ut på ankomstdagen.

Om jag vill flyga istället för att åka buss, går det?

I mån av plats kan man boka flygbiljett via oss. Detta gör huvudbokaren genom att mejla in till info@montski.se med ert bokningsnummer och en förfrågan om att man önskar flyga istället. Det tillkommer en extra kostnad för detta och samtliga i bokningen måste i så fall flyga ner.


Vill ni boka en egen flygbiljett går även det bra. Mejla in information om att ni önskar flyga ner eller alternativt att ni bokat er egna flygbiljett och ett eventuellt prisavdrag görs på er bokning. För att ta del av prisavdraget måste ni ha meddelat om att ni inte ska åka med bussen senast 60 dagar innan avresa.”

Finns det annat att göra utanför skidåkningen?

Att åka skidor varje dag är inget som passar alla. På båda destinationerna finns gott om annat att göra och uppleva. Båda städerna är väldigt fint att strosa runt i, bra shoppingmöjligheter och god mat erbjuds. Icekarting som gokart fast på is är väldigt populärt samt sporthallar med bowling och simhall finns att nyttja under sin vistelse.

Hur uppgraderar jag mitt liftkort?

Uppgradering av liftkort till en extra dag (lördag) eller till 3 Vallées sker på plats vid ankomstdag. Det kostar lika mycket med 3 Vallées för hela veckan som för en dag, därför rekommenderar vi att man uppgraderar för hela veckan.

Hur fungerar det med halvpension?

Val Thorens

Vi vår halvpension till Val Thorens ingår 6 frukostar och 6 middagar. I middagspaketet ingår 6 middagar. Måltiderna hämtas på John’s Scandinavian (restaurang) och kan avnjutas antingen ute i backen eller i lägenheten. I frukosten ingår bröd, smör, pålägg och juice. Middagen består av klassiska och vällagade rätter.

Pris halvpension Val Thorens: 1590 SEK
Pris middagspaketet Val Thorens: 1090 SEK

Val d’Isère

I vårt lunchpaket till Val-d’Isère ingår  6 luncher. Måltiderna avnjuts på La Folie Douce. Till lunch väljer ni på flera olika rätter från en meny med vatten eller läsk inkluderat.

Pris halvpension Val d’Isère: 1190 SEK

Har ni snögaranti?

När du bokar din skidresa med Mont Ski ingår snögaranti i priset. Är liftsystemen inte öppna på destinationen du bokat inkluderar vi transport till en närliggande ort helt utan extra kostnad alternativt kostnadsfri ombokning till en destination där liftsystemen är öppna.

Hur stor är deposition och turistskatten?

Vid incheckning betalas en deposition som är i regel är mellan 50 – 150€ per person. I övrigt betalas en turistskatt på 1 – 2,5€ per person/dag betalas vid incheckning.

Hur mycket bagage får jag ha med mig?

Inkluderat i priset ingår ett bagage och ett handbagage att ha med sig på bussen. Bagaget får vara max 20 kg och endast i en mjuk väska, inga hårda väskor är tillåtet. Handbagaget är en mindre ryggsäck där man kan ha laddare, pass, andra värdesaker, snacks samt vatten i exempelvis. 

Behöver jag pass?

Ja, då resan sker till ett annat EU-land krävs ett giltigt pass eller nationellt ID-kort utfört av Polismyndigheten.

Behöver jag en adapter?

Ja, du behöver en adapter, Frankrike använder eluttag av typen C och E och detta är inte samma eluttag som Sverige.

Notera att franska eluttag har jordstiftet som en pinne som sticker ut ovanför de två hålen. Har din greningssladd för svenska uttag hemma plats för detta jordstift så går i så fall utmärkt att ta med denna på din resa.”

Vilken information får jag på plats?

Vid ankomst till destinationen får samtliga resenärer ut en länk där ni finner all information om veckan. Exempel på information som kommer stå med:

  • Guidernas telefonnummer
  • Veckoschema
  • Rabatter med Montski-bandet
  • Matpaketet och meny
  • Skidhyra
  • Incheckning & utcheckning
  • Viktig information om destinationen

Hur går uthämtning av skidutrustning till?

Du mottar en QR kod som du visar upp i utvald skiset-butik där personalen skannar den och hjälper dig ta fram din utrustning. Du kan välja mellan olika modeller och går fint att gå tillbaka och byta i efterhand om du inte är nöjd med ditt val.

icon-user icon-globe icon-minusArtboard 1 icon-shaka-sign icon-couple icon-world icon-mail icon-facebook icon-instagram icon-youtube icon-wave icon-waves icon-facebook icon-instagram icon-youtube icon-chevron-right icon-chevron-right icon-surf-board icon-open-book icon-world icon-cross